NOG STEEDS DIE VRAAG 2?
     4   De prijsvraag werd destijds door wanhoop ingegeven
          Omdat er veel te weinig schepen overbleven
          Het Britse Board of Longitude was desperaat
          En had de aanbesteding navenant omschreven:
     6   "Ontwerp een meettoestel, zodat de lengtegraad
          Wanneer drie maanden van een zeereis zijn verstreken
          Beslist niet meer dan zestig mijl is afgeweken
          Van de aanvaarde officiële ordinaat
          Hij, die voor deze opdracht slaagt krijgt van de Staat
          Negentig pond per kilogram." (een heel gereken)
     5   Zo’n klok mocht dus per dag maar drie seconden missen
          Een onvoorstelbaar krappe marge voor die tijd
          Toch kreeg John Harrison het kunststuk voor elkaar
          Hij had er veertig jaar volhardend aan gewijd
          Decennia van tegenslag en eetstoornissen
     4   Zeventieneenenzestig voer de 'Deptford' uit
          Met John’s precisie-instrument in de kajuit
          Twee maanden later in Jamaica liep het maar
          Een kleine vijf seconden achter, dus de buit
     9   Was wat John Harrison betrof bij deze binnen
          Naar hij becijferde krap veertienduizend pond
          Daar door het trage ambtenarenapparaat
          De uitbetaling enig uitstel ondervond
          Wilde de verse, weldoorvoede laureaat
          Niets over zijn unieke chronometer kwijt
          Pas na een stekelige vraag in de senaat
          Kon hij na bijna dertien(!) jaar en uitgedijd
          De met hem meegegroeide prijs tenslotte innen
     5   Hij stierf, tweehonderdtweeëntwintig kilo zwaar,
          Drie jaar na het na het ontvangen van het geldbedrag
          Het jaar waarin de derde zeereis zou beginnen
          Van de ontdekker die de wereldkaart herzag:
          James 'Captain' Cook, de onverbeterlijke kankeraar
     8   Daar John zolang zijn klok niet vrij had willen geven
          Had James het steeds zonder diens uurwerk moeten doen
          Hij was tot dan toe regelmatig afgedreven
          En had wanhopig nieuwe eilanden beschreven
          Waar hij en zijn -hoe noem je dat, een garnizoen?-
          'Bemanning', wegens noodaanvulling van rantsoen
          Soms maandenlang met frisse tegenzin verbleven
          Op een dieet van dodovleugels en citroen
     5   Die derde reis ging het de Captain voor de wind
          Voor hij het wist zat hij al bij de Beringstraat
          Hij onderzocht een nieuwe noordwest-doorvaartroute
          En daarna, op de negentiende breedtegraad
          Een Hawaiiaanse schone, want hij wou een kind
     3   Ook werd hij door de autochtonen vastgebonden
          En met een flinke buil en afgehakte voeten
          Meer dood dan levend op het strand teruggevonden
     7   Waarom hem dat gebeurde is ons niet bekend
          Het was een vreselijke zeurkous zonder tact
          Dat hij daarmee problemen kreeg, dat zal haast wel
          Maar één ding weten we precies: hij stierf exact
          Op honderdzesenvijftig punt vier acht W.L.
          Om elf uur negentien en zeventien seconden
          Met dank aan Harrison’s precisie-instrument.
     1  
       0   INTERMEZZO
          JOHN HARRISON’S CHRONOMETER No. 4
     5   Er is een rooster-compensatieslinger van deels stalen en deels
                  messing staven in het uurwerk ingebouwd
          Die maakt gebruik van de verschillende uitzettingsgraden of
                  -coëfficiënten van voornoemde twee metalen
          Het zijn vijf stalen en vier messing staven, waarbij twee van
                  ieder slechts bedoeld zijn voor het symmetriebehoud
          Terwijl expansie van overige messing staven wordt
                  gecompenseerd door drie haaks aangebrachte stalen
          Daardoor is deze chronometer ongevoelig voor het weer
                  en tikt constant met slechts een minimale fout.